Jenny Schyttberg – så jobbar jag

”Så jobbar jag” är en regelbundet återkommande intervjuserie med personer jag är nyfiken på inom och runt bokbranschen. De är såna personer som imponerat på mig på olika sätt och är personer som jag tror har mycket spännande att dela med sig av.

Först ut är Jenny Schyttberg. Jag kom först i kontakt med henne tidigt i oarya.se:s historia och hon har alltid imponerat med sin professionalitet och fantastiska personlighet och tyvärr har jag alldeles för få anledningar att ha att göra med henne med nån sorts regelbundenhet. Jenny är en sån person som verkar ha så otroligt många järn i elden att elden knappt får plats, det syns på hennes facebook och instagram och det gör automatiskt att jag blir otroligt nyfiken på hur hon får dagen att gå ihop. Hon sitter också mitt i smeten i kungliga huvudstaden, dvs raka motsatsen till undertecknad. Dock finns det hönor på båda ställena så nån likhet finns det trots allt.

Jenny_Schyttberg_©Zita_Wall_preview

Jenny, vad gör du egentligen på dagarna?

Jag driver en pr-byrå som heter Schyttberg PR, inriktad mot nöjesbranschen där jag har kunder inom framför allt litteratur, stand-up comedy och musik. www.schyttberg.se heter hemsidan.

Vilket ord beskriver bäst ditt sätt att arbeta?

Energiskt!

Vilka prylar, appar, program eller verktyg kan du inte leva utan?

Min Macbook Pro, Dropbox, Gmail för business, textredigeraren (den där som man kan göra om textmaterial i till ren, oformaterad text – SÅ briljant!), Photoshop och så officepaketet. Och tyvärr mejlappen i datorn, jag ogillar skarpt att jobba med mejlen i browsern men mejlappen vill just nu inte samarbeta med mig alls, så jag har svurit haranger i en månads tid. Varför känns det alltid som att man bör vara tekniskt geni för att man startar eget?!

Hur ser din arbetsplats ut? Var brukar du sitta?

Fil 2017-12-21 10 06 37Mitt kontor ligger på en av bakgatorna vid Hornstull. Det är världens bästa kontor! Vi är några stycken som sitter tillsammans i en liten ljus hörnlokal (jag har helt otippat tagit över halva lokalen med mina böcker). Två glaskonstnärer, en manager och en redovisningskonsult.  När det är fint väder kånkar vi ut balkongmöbler och sitter ute på gräsmattan och äter lunch eller fikar. Gården mitt emot har dvärghöns (japp, det är sant, bara på Södermalm, kids) som går fritt ute. Tupparna har fått spunk och tror de är värsta stadskatterna så de gal i kör 9-18. Det är rätt praktiskt, istället för vägbeskrivning ber man folk följa galandet.

Hur ser en typisk dag ut?

Det finns inga typiska dagar, bara mer eller mindre tid vid skrivbordet. Mina klienter skiljer sig så mycket från varandra, har så olika behov och tempo, så för att använda ett slitet uttryck: ingen dag är den andra lik. Det är det bästa med mitt jobb. Men på ett ungefär:

Stor kopp kaffe vid skrivbordet, sedan inleder jag med att se om något brinner i mejlkorgen – och med brinner menar jag då om det t ex är någon medieförfrågan jag måste agera på snabbt för att min klient ska få utrymmet, eller liknande som kräver raskt ingripande. Kollar pressbevakningen, om det kommit något nytt material att skicka till klienter med deras respektive medverkan här eller där. Stänger sen mejlen och går igenom dagens att-göra-lista.

Därefter skriver jag en omslagstext till en bok, eller en biografi eller pressrelease. Käkar lunch och sedan välkomnar jag någon av mina klienter som ska göra intervju, vi snackar ihop oss lite först så allt känns grundat och tryggt, och så kommer media. Efter att ha fixat fika tar jag en vända med fotografen för att visa bra fotograferingsmiljöer och sen smyger jag undan och betar av att-göra-listan och mejlen under tiden jag håller ett öga på klockan så intervjun håller tidsschemat. En stor del av tiden jag lägger vid mejlen är såklart i diskussion med olika medier där jag försöker få in mina klienter. Varje projekt skiljer sig från något annat, så jag tror på personliga och genomtänkta förslag som är skräddarsydda för både medie och projekt. Vissa är klockrena i soffan på Nyhetsmorgon, andra ska göra radio eller podd för att få bästa resultat.  Summerar så småningom dagen med att uppdatera att-göra-listorna.

Sen har vi de där dagarna när alla släpper bok/har turnépremiär/medverkar i direktsänd tv samma dag och kvällstidningarna båda vill flasha nyheter fast båda vill vara först och jag åker skytteltrafik mellan tv-studio och spelställe med mobilen fastlimmad vid handflatan och en alldeles för tung väska med dator och nyutgivna böcker i på axeln. En dag i höstas hade jag åtta olika mediemedverkan, från live till bandat, med sex olika klienter, samma dag. De dagarna är rätt vanliga de också. Ja, kanske inte med sex, det var nog mitt dagsrekord…

Vad är ditt bästa life-hack eller tidsbesparande påhitt i jobbet?

Stäng av och gå hem när arbetsdagen är slut!

Var tydlig mot dig själv: jobba när du avsatt tid för att jobba. I mitt fall försöker jag följa kontorstider när jag kan. Det kanske inte räknas som ett life-hack, att strukturera upp och avgränsa sin tid, men för mig har det gjort all skillnad i världen. Min första tid som egenföretagare var ett enda springande faktiskt. Och stressad (och hyfsat livrädd) var jag!

Testa skriv saker för hand! Min hjärna verkar ha någon form av funktion som gör att jag både kommer ihåg saker och kan utveckla resonemang enklare om jag skriver för hand.

Sen kan jag bli lite trött på life-hacks, vi i samhället av idag är liksom alltid sökandes efter The Quick Fix – och den finns ju inte. Kan man kalla mitt life-hack långsiktighet? Kanske.

Hur håller du reda på dina “att-göra”-saker?

Listor! Och de är alltid handskrivna. Min anteckningsbok har en färgmärkt sida (ni vet, såna där små olikfärgade flikar, men man kan vara budgetsmart och klippa remsor av post-itlappar också) per projekt där att-göra-listan för det projektet står. De uppdateras sedan mot slutet av varje dag.

Om det verkligen brinner – post-itlapp på skrivbordet så det görs omedelbart morgonen efter. Men jag har nån regel där, att det får bara finnas någon enstaka post-it. Annars förlorar den ju sin funktion. (Alternativt blir svårare att ignorera.) Men jag längtar efter den dagen då någon uppfinner en post-it som funkar som ett illvrål (ni som vet, ni vet) när det närmar sig panikläge.

Vad lyssnar du på när du jobbar? Musik? Radio? Poddar? Eller ska det vara knäpptyst?

Eftersom jag delar kontor lyssnar jag rätt ofta på mina kontorskollegor och deras två hundar, plus att P4 nästan alltid står på i bakgrunden. Just P4 ska sägas är för att de är så viktiga i mitt arbete, mina klienter är ofta med i olika program och deras målgrupper är lyssnare, så det är även för att hålla mig uppdaterad med mediet och kunna vara relevant när jag föreslår klientmedverkan i de olika formaten. (Ja, jag vet, fackskadad… jag är urtråkig att gå på konsert med sen min bakgrund i musikbranschen.) Om jag ska skriva bokomslagstext, eller producera annan form av text, jobbar jag bäst i tystnad.

Hur laddar du dina batterier och får mer energi? Vad har du för andra intressen och sidoprojekt?

Rent krasst: stänger av och går hem. Jag sitter inte och jobbar på kvällarna om jag inte verkligen måste, då umgås jag med familjen. Men sen tror jag också mycket på att välja sina projekt och göra sådant som jag både tror på och tycker om. Våga tacka nej om din magkänsla säger det.

Cyklar mycket om underlaget tillåter – överallt jag ska om jag kan. Cykling rensar hjärnan. Och man blir påkörd om man inte koncentrerar sig på cyklandet, det är onekligen en omständighet som hjälper en att fokusera.

Lagar mat! Jag är faktiskt sjukt bra på matlagning och älskar att både baka och laga mat. Har dessutom samma finess som cykling: om man inte koncentrerar sig på det går det åt helvete.

Sen har jag ju privilegiet att få jobba med inriktning mot nöjesbranschen, så jag får ju både titta på film, föreställningar och läsa briljanta böcker på arbetstid.

Fast vet du, nu inser jag att jag egentligen tycker att det här är samma fråga som den där om tidsbesparande påhitt. Man sparar ju enormt mycket tid och kan vara effektiv på jobbet genom att ladda batterierna. Allt hänger ihop.

Vad läser du just idag?

James Rhodes helt makalösa memoar Instrumental: pianot, pillren, psyket och jag – vi har precis fått översättarens svenska version! Läste den på engelska tidigare och blev helt golvad. Släpps på svenska i mars.

Sen är väl det min välsignelse och min förbannelse: jag läser ju alltid 3-4 böcker i pdf parallellt med varandra för att jag ska jobba med dem. Det gör att jag kan tappa lusten till att läsa i perioder när det är mycket att göra – av samma orsak som att jag slutade lyssna på musik när jag var i musikbranschen på heltid.

Pappersbok läser jag Stephen Kings Pestens tid, min gamla utgåva från 1988. När det är mycket för hjärnan läser jag om gamla favoritböcker. Det är något så tröstande i att läsa om en älsklingsbok. Jag har tänkt länge att det borde skapas en hashtag som heter #läseromjustnu.

Vem skulle DU vilja ställa de här frågorna till?

Oj, jättemånga ju! Vill man inte alltid veta hur andra gör så man kan förbättra och revidera sitt eget? Hur lång lista får jag göra?!

James Rhodes. Kanske för att jag är lite besatt av honom just nu, men hans hjärna alltså… wow!

Ida Söderberg, nyhetschef på nöjet på Aftonbladet, för jag fattar inte hur hon kan hålla allt i luften. Petra Brask, effektivitetskonsult, hon är min stora förebild vad gäller struktur och engagemang. Vilken himla produktchef på Facebook och Google som helst, och samma för Buffer och Trello, för jag har fattat att det finns tusen magiska möjligheter att spara tid och vara effektiv i alla apparna, men jag har ju för bövelen aldrig tid att sätta mig ner och gå igenom det ordentligt. Se det här som en inbjudan till mitt kontor! Jag bjuder på sjukt gott kaffe och mindfulnessutsikt med höns.

 

2 reaktioner på ”Jenny Schyttberg – så jobbar jag

  1. Har funderat på det här inlägget över helgen och jag är verkligen helt häpen över energin. Men i den miljön kanske man får en extra boost. Arbetsmiljön verkar verkligen helt idylliskt, landet mitt i storstan liksom.

    Gilla

  2. Ja, jämfört med den sortens tråkkontor med utsikt mot en gul husvägg som jag har så verkar det där vara helt fantastiskt. Och även om det låter som mycket jobb så tror jag att det är otroligt stimulerande! Jag är inte alls avundsjuk…

    Gilla

Lämna en kommentar