Maze Runner: I vansinnets öken

maze-runner-i-vansinnets-okenFörfattare: James Dashner

Beskrivning: ”Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem.

Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos.
Flykten är långt ifrån över. De står inför en ny och fruktansvärd prövning. De har två veckor på sig att korsa en förbränd öken och ta sig till andra sidan. De kommer att möta sjukdom, galenskap och vänner som inte går att lita på – ingen går säker.
Kommer Thomas och hans vänner någonsin att bli fria? Finns gåtans lösning bland Thomas förlorade minnen?”

Omdöme: Semic har varit snabba med att få ut uppföljaren till Maze Runner: i dödens labyrint som jag faktiskt tyckte var överraskande bra. Jag såg filmen nyligen och tyckte att den också var helt ok, så den här satt som lillfingret i örat när den trillade ner i brevlådan.

Den här tar vid ganska omedelbart där första boken slutar, men ganska snart kastas Thomas och de andra gläntingarna ut i världen i surprise, surprise, en öken! Dashner fortsätter ha ett högt tempo och actionfyllda och dramatiska sekvenser och eftersom kapitlen är rätt korta så hamnar i varje fall jag väldigt ofta i ”äh, bara ett kapitel till, det är ju bara några sidor” och sen upprepas det där några gånger.

Dashner introducerar också några nya karaktärer, bland annat ett ytterligare kärleksintresse för Thomas (YA-kärlekstriangel – check!) och expanderar även världen och ger oss lite mer förståelse för de naturkatastrofer som format den värld som serien utspelar sig i. Genom Thomas drömmar får vi också brottstycken av vad som hänt innan Thomas och Theresa hamnade i labyrinten, och som läsare sitter man och försöker pussla ihop hur det hela egentligen hänger ihop.

Det som jag har lite svårare för är egentligen det här – jag tycker att dialogen flyter sämre i den här boken än i den föregående, och jag får ingen ordning på de två tjejerna som karaktärer. Jag tycker att de är ovanligt inkonsekventa och ombytliga, speciellt jämfört med de manliga karaktärerna och det känns rätt märkligt alltihop. Det är naturligtvis möjligt att det finns en poäng med detta som kommer att komma fram i kommande böcker, men just nu är det inte uppenbart för mig. Och måste Thomas somna eller svimma hela tiden?

Men ändå – det är en spännande serie och man vill ha mer så fort man läst ut boken…

Tack till Semic för recensionsexemplaret!

Köp på CDON, Adlibris, Bokus eller Glansholm eller gör den lokala handlaren glad så här i juletid och shoppa där!

 

2 reaktioner på ”Maze Runner: I vansinnets öken

    1. gör det! Jag tyckte den var rätt välgjord, även om den del saker skiljer sig rätt ordentligt i förhållande till boken… bl a hade de tagit bort en av de saker jag tycker sämst om i böckerna faktiskt 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar