Bokbloggsjerka 26 – 29 september

Så börjar ÄNTLIGEN arbetsveckan gå mot sitt slut. Min mobil bestämde sig för att inte åka med till jobbet idag så det känns lite småskumt, men sånt är livet. Veckans bloggjerka ska vi naturligtvis hinna med ändå:

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

Den här var lite svår. Jag var tvungen att fundera på vad jag läser för längre serier och vad jag läst tidigare. Just nu så väljer ju många av de författare jag läser inom främst YA att skriva trilogier (inte triOlogier, jag får ont i ögonen av den felstavningen) och då hinner de oftast inte förändra sitt språk så pass mycket att det märks. Däremot kan de ju gå bort sig fullständigt när det gäller själva storyn och hur huvudpersonerna agerar osv. Ni som följt den här bloggen ett tag vet ju att jag har ett kärt exempel på just en sådan serie…

Men om man nu ska hitta nåt annat exempel så har jag ju, tro det eller ej, läst väldigt många av Camilla Läckbergs böcker, och vad kanske är än mer märkligt så här i efterhand, tyckt att de första var helt ok. Men nånstans längs vägen så börjar man känna att nåt endaste uns av trovärdighet hade varit trevligt, och att själva deckarmysteriet hade kunna få vara lite i förgrunden i stället för allt för mycket familjeliv. Nu är jag ju medveten om att Läckberg knappast är den främsta deckarförfattaren den här världen skådat, men lite kan man väl ändå få begära?

21 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 26 – 29 september

  1. Coq Rouge – Guillou, Winter – Edwardsson, Otherland – Williams, Mörka tornet – King, Wallander – Mankell. Generell upplevelse, bra i början dalar efterhand sedan bättre i slutet på serien.

    Gilla

  2. MYCKET tycker jag man får begära. Jag läste en enda av Läckberg och det räckte för resten av livet. Kan inte begripa hur hon får ihop sina miljoner.

    Gilla

  3. Läckberg har jag läst, enbart för att min nuvarande sambo köpte den som present då för många år sedan när vi precis träffat, han ville ju bara vara snäll men så fel det blev!

    Gilla

  4. Camilla Läckerbergs alla böcker har jag läst. Läser dem inte för att de så där superbra längre utan mer bara för att jag är nyfiken på nästa vad som skall hända i nästa del. De har tappat en hel del sedan första boken.

    Gilla

  5. Jag läste några av Läckbergs första och tyckte de var helt okej, sen gjorde jag ett hopp till Änglamakerskan och den var jag inte alls förtjust i så nu tror jag inte att jag kommer läsa mer av henne

    Gilla

  6. Funderar på om inte jag ibland skriver triologier… kommer inte att hända igen i alla fall 🙂
    Har läst fyra Läckberg tror jag, men lade ner när jag läste om en bok och inte kände igen att jag redan läst den förrän jag kommit halvvägs – kändes inte som att det var ett bra betyg…

    Gilla

  7. Bästa serien som håller hela vägen är Harry Potter, böckerna blir bara bättre och bättre. Jag började också läsa Sookie Stackhouse, men där tappade författaren efter bok 11. De sista de 3 delarna är fortfarande olästa. Förhoppningsvis får jag tid någon gång framöver (typ när man blir pensionär eller så) så att jag kan läsa igenom hela serien i ett svep.

    Gilla

    1. HP är ju på många sätt helt fantastisk, inte minst för att den håller hela vägen. Håller faktiskt på att se om alla filmerna (har dessutom inte sett de sista alls).

      Gilla

Lämna en kommentar