Top Ten Tuesday 16/2 – Music Maestro!

Musik har alltid legat mig varmt om hjärtat, och så även böcker. När dagens TTT lyckas slå ihop båda dessa intressen så är jag inte den som säger nej. Spotifylistan finns naturligtvis längst ner i inlägget.

Books I’d give theme songs to.

Den första boken som faktiskt redan gett sig själv ett eget soundtrack och som jag ALLTID tänker på när jag hör låten är ”Aldrig ensamma” av Anna Jakobsson Lund. Låten är naturligtvis ”Talkin’ bout a revolution” av Tracy Chapman.

Bok två är egentligen en hel serie och även aktuell med en MTV-producerad TV-serie. En av karaktärerna är som klippt och skuren för nästa trudelutt. Allanon, du ÄR en Whitesnake-låt.

Nu slutar ju faktiskt böckerna om Miss Peregrines besynnerliga barn faktiskt ganska lyckligt, men en stor del av speciellt tredje boken så försöker ju ett visst par att ”bara vara vänner” eftersom det verkar gå käpprätt åt helvete hur man än gör. Så varför inte lite Go West med ”The king of wishful thinking” för att skoja till det lite? Försöka går ju.

Saaba Tahirs ”Askfödd” var ju skoj. Men hela träningslägret och alla svartklädda mordiska (och hångelsugna) ungdomar påminner lite om en My Chemical Romance-konsert, och kanske speciellt låten ”Teenagers”.

Den allra senaste bok jag läste är debuterande Petra Backströms ”M varken mer eller mindre”. Om den filmas måste nästan Fröken Elvis ”Vem är Johanna?” vara med i filmen.

Emanuel Kent i Åsa Asplunds böcker är en lite lustig kille som är väldigt lätt att relatera till. Han är dessutom konstig nog att han skulle kunna gilla Lasse Lönndahl på riktigt. Och ”Tusen och en natt” passar som lillfingret i örat på honom.

Jag vet att det är öppet mål. Men ”Carrie” av Stephen King? ”Raining blood” av Slayer? Check. (Ja, jag vet att Europe-låten existerar men nån sorts självrespekt får man faktiskt ha. Det räcker med Whitesnake.när det gäller 80-talsrocken.)

Evanescence ”My Immortal” har alltid känts som den ultimata vampyr-låten. Enter valfri vampyr-bok. Dracula. Twilight. Välj själva. Jag har aldrig gillat låten, men den funkar ju i temat.

Visst saknas det lite hip-hop på listan? Som tur är finns det en YA-serie där de faktiskt till och med lyssnar på Jay Z, så då är det enkelt. Chris Weitz ”The Young World”-serie namedroppar massor av musik och populärkultur, så då kör vi på klassikern ”Hard knock life” av Sean Carter, eller hur?

Sista låten kan jag faktiskt inte ta åt mig äran för. Den är nämligen den låt som spelas över sluttexterna i ”The Martian” och den passar så förbannat bra på alla sätt och vis. Med andra ord avslutar vi med lite disco!

https://open.spotify.com/user/hellosloth/playlist/4UPbUstC4V8qEM1X7yoAqE

3 reaktioner på ”Top Ten Tuesday 16/2 – Music Maestro!

Lämna en kommentar