Top Ten Tuesday 10/2

Snön smälter utanför mitt fönster! Fattar ni! Snö FÖRSVINNER!

Ok, tisdag igen. Då är det dags för Top Ten Tuesday tack vare The Broke and the Bookish. Dagens ämne:

Top Ten Things I Like/Dislike When It Comes To Romances In Books (can do a full list or split it up in likes/dislikes or even things you want to see MORE of in romances in fiction)

Käre barn säger jag bara… det här ämnet.  Men alltså – Jag har inget emot kärlek i böcker. Tvärtom. En stor del av all litteratur, film och musik handlar om att älta kärleksbekymmer och att rimma på ”hjärta” och ”smärta”. Jag älskar till exempel Love Actually.

JAG HAR INGET EMOT KÄRLEK. SÅDETSÅ. Men visst finns det gott om saker att prata om när det gäller hur det behandlas i böckerna vi läser…

  • Bad boy/girl-grejen – Jag har otroligt svårt för hela ”hen-är-strulig-och-egentligen-en-psykopat-men-hen-är-snäll-innerst-inne-och-om-jag-bara-gosar-tillräckligt-så-blir-allting-bra”. Visst, som om man kan hångla bort en idiot… Det är ett otroligt trött grepp att ta till som författare, lika irriterande och tramsigt varje gång som man är tvungen att läsa om det. Nästan lika slappt som…
  • YA-kärlekstriangeln. Ibland undrar jag om det finns något hemligt regelverk som säger att det inte är ok att skriva YA om det inte är A: en trilogi (minst) och B: innehåller en kärlekstriangel, gärna med strulputten från punkt ett som en av deltagarna.
  • DEN OEMOTSTÅNDLIGA FÖRÄLSKELSEN. Jag skyller på Shakespeare. Eftersom det fungerade i Romeo och Julia så måste alla som skrivit en bok efter 1500-nånting ta efter detta, men det gäller speciellt inom YA. Ni vet vilka jag menar, men t ex Tris och Four, June och Day, Edward och Bella osv. Men det ska erkännas, även en av mina hjältar, George Lucas, trillade dit med Luke och Leia, men sen visade det sig att de var syskon, vilket raskt leder oss till nästa punkt, nämligen…
  • DEN ASTRONOMISKA FÖRVECKLINGEN. Helst ska den ju vara så in i helskotta krånglig också, av typen ”de-unga-tu-ska-tro-att-de-är-varandras-syskon-och-föräldrar-och-farföräldrar-samtidigt-samtidigt-som-universum-går-under-om-de-ens-snuddar-vid-varandra-så-kan-ni-sluta-hångla-nu?”. Skjut mig nu tack.
  • Meningar av typen ”Jag exploderar”. Ja, det finns en viss serie jag tänker på men jag ska sluta gnälla på den nu, jag börjar upprepa mig själv.

 

4 reaktioner på ”Top Ten Tuesday 10/2

  1. Jag håller med, om typ allt. Speciellt Love actually, fy fan vad bra den är. Massor av härliga moments man bara kan ( och har gjort ) youtuba igen och igen. 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar