Recension – Den försvunna pokalen

Författare: Camilla Linde, illustrationer: David Teczely

Beskrivning: ”Den före detta rymdpiraten Snack Parrow och hans vänner är på planeten Circkus Q för att titta på den årliga solsegelsregattan. Vinnaren i tävlingen ska få en spektakulär pokal, täckt av gnistrande kristaller. Men när det är dags för prisutdelning visar det sig att pokalen är stulen. För att ha råd att resa vidare behöver Snack och hans besättning plocka upp betalande passagerare. En baklängesvarelse, en robot och en påsvarelse kliver ombord. Kort efter att de lämnat planeten upptäcker de att även pokalen finns på skeppet. Någon ombord är tjuven. Men vem?”

Omdöme: Snack Parrow gör än en gång sitt bästa för att inte hamna i trubbel. Snack Parrow hamnar därför oundvikligen i trubbel. Det är som en naturlag. Som gravitation. Eller som att det alltid finns plats för efterrätt. Vissa saker bara ÄR SOM DE ÄR, OK?

Jag har också kommit på varför jag gillar Snack Parrow så mycket – det är för att han fyller upp tomrummet efter den store hjälten Rymdmannen Spiff, ända ner till den enorma ödmjukheten och självdistansen som båda delar. (Kan iofs vara så att jag tänker på nån annan…)

Annars är det ungefär samma som i de andra böckerna. Det är fantasifullt, roligt, mer konstiga figurer än man kan se på en musikfestival och lika bra som vanligt. Om jag fick önska mig nåt, och det får jag för det är min blogg, så skulle det vara att man fick se illustrationerna i färg. Det hade varit himla fint.

Klart ni ska köpa även den här och så läser ni den tillsammans med era knattar och har det trevligt medan ni indoktrinerar barnen i den rätta läran. Carry on.

Lämna en kommentar