Bokbloggsjerka 19 – 22 september

Som nån annan bloggkollega skrivit, helgen börjar nästan med en bloggjerka! Veckans fråga var en lite klurig sådan:

Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok? 

Om man bortser från tråkigheter som felstavningar, särskrivningar och andra språkliga gremlins, så brukar det mest vara positiva saker:

Platser/adresser där man bott eller känner igen. Jag blir alltid lite till mig om man t  ex nämner Nobeltorget i Malmö, där jag bott, eller Ängelholmstrakten där jag är uppvuxen.

Namn, t ex ens eget eller andra närstående.

Filmer/musik/datorspel/serier osv – annan populärkultur helt enkelt.

Finns det nåt annat som ni går igång på?

15 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 19 – 22 september

  1. Att strössla popkulturreferenser kan vara bra om det görs på rätt sätt! Men om det inte passar in smidigt i berättelsen kan det också bli ett störande moment, som att författaren bara skryter med vilka bandnamn hen kan…

    Gilla

  2. Många böcker utspelar ju sig i Stockholm, men jag hajar alltid till lite extra när Kommendörsgatan nämns. Där bodde nämligen min farmor stor del av sitt liv.

    Gilla

  3. Jag landade oxå på namn, mitt eget, och särskilt om det är för en karaktär som är intressant och inte en trist tant… Händer i princip aldrig…

    Gilla

Lämna en kommentar