Aristotle and Dante discover the secrets of the universe

15801353Författare: Benjamin Alire Sáenz

Beskrivning: ”Dante can swim. Ari can’t. Dante is articulate and self-assured. Ari has a hard time with words and suffers from self-doubt. Dante gets lost in poetry and art. Ari gets lost in thoughts of his older brother who is in prison. Dante is fair skinned. Ari’s features are much darker. It seems that a boy like Dante, with his open and unique perspective on life, would be the last person to break down the walls that Ari has built around himself.

But against all odds, when Ari and Dante meet, they develop a special bond that will teach them the most important truths of their lives, and help define the people they want to be. But there are big hurdles in their way, and only by believing in each other―and the power of their friendship―can Ari and Dante emerge stronger on the other side.”

Omdöme: För det första: titeln! Jag är ruskigt svag för långa och högtravande titlar, både när det gäller böcker och bandnamn och så vidare, så bara av den anledningen så plockar boken poäng redan innan jag började läsa.

Alire Saénz levererar en väldigt finstämd och charmig bok som både känns äkta och varm i sitt anslag. Han tecknar sina karaktärer på ett sådant sätt att det är lätt att känna igen sig och relatera till dem (Jag är definitivt mer en Ari än en Dante) och det tar inte lång tid inan man som läsare sympatiserar väldigt mycket med båda två och den vänskap som växer fram mellan dem. Föräldrarna är också väldigt väl beskrivna och framträdande, och boken handlar lika mycket om att som tonåring hitta ett nytt sätt att förhålla sig till sina föräldrar och att relatera till dem på ett annat sätt än under barndomen, och det är sällan jag har sett det beskrivas så väl som i den här boken. På samma sätt handlar boken också väldigt mycket om att förhålla sig till sig själv och att börja förstå sig själv och de förändringar som alla går igenom under tonåren.

Alla familjer har sina styrkor och svagheter, och jag tycker att Alire Sáenz gör ett bra jobb med att behandla detta sin bok, faktiskt är det så att en av de större styrkorna med boken är just familjerelationerna.

Språket är även detta luftigt och lättläst (jag blir ju naturligtvis färgad av Texas och den mexikansk-amerikanska bakgrunden, så ordet jag först tänker på är ”soligt”) så de 360 sidorna går rätt fort att läsa.

Jag tyckte väldigt bra om boken, och skulle absolut rekommendera den till fans av Jandy Nelson, David Levithan och Carol Rifka Brundt.

Köp på Adlibris, Bokus eller lokala handlaren.

Den här boken löser punkt 12 i Kaosutmaningen 2015.

5 reaktioner på ”Aristotle and Dante discover the secrets of the universe

    1. Eller hur! Men nu måste jag läsa nåt övernaturligt eller sci-fi-influerat innan jag ger mig på nåt liknande. Tur att man har lite att beta av 🙂

      Gilla

Lämna en kommentar