#TBT 9/4 – Men seriöst, HAR DU INTE LÄST!?!?!?

Vi har lyssnat en massa på Spotify under påsken. Mest en massa trevlig musik, men sen fick jag av nån outgrundlig anledning för mig att kolla lite av utbudet på barnmusik. Jag får såna ryck ibland. Det finns säkert nån diagnos för det. På nåt sätt så snöade vi in oss på Astrid Lindgrens uppläsningar av hennes böcker, och främst Bullerbyböckerna.

Och nånstans där bland berättelserna om hur pojkarna grävt grottor i höskullen så slog det mig att jag inte kommer ihåg särskilt mycket att några Astrid-berättelser förutom Mio min Mio (jag har ju skrivit om det här med min riddar-fixering tidigare) och lite spridda delar av Pippi och Emil. Men Bullerbyn? Nix, väldigt lite. Kalle Blomqvist? Nada. Rasmus på luffen? Vem är det? Karlsson på taket? Eh. Nej.

På nåt sätt har jag undvikit/undanhållits större delen av tantens samlade produktion. Vissa kan jag liksom förstå, Lotta på Bråkmakargatan eller Madicken låter inte som böcker som folk hade satt i tassarna på mig när jag var liten, men är det inte konstigt att jag vad jag vet inte har läst Bröderna Lejonhjärta? Däremot har jag sett filmen nån gång när jag var liten – jag skulle dock vägra att se den idag. Jag börjar lipa under de första tio minuterna. Jag har testat.

Lite känns det som att jag missat väldigt mycket, men jag förutsätter att det finns möjligheter att ta igen det här när egna kids dyker upp.

Den här fattade jag i alla fall:

3 reaktioner på ”#TBT 9/4 – Men seriöst, HAR DU INTE LÄST!?!?!?

Lämna en kommentar