Tidsväktarna: Häxan och liljan

haxan-och-liljanFörfattare: Leif Jacobsen, Mats Lerneby

Beskrivning: ”Tidsväktarna – Häxan och liljan är en spännande ungdomsroman där tvillingarna Max och Marie söker efter den försvunna Amanda. De upptäcker att de kan resa i tiden och hamnar i 1500-talets Florens. Snabbt inser de att tidsresan bara är början på någonting större som de inte riktigt förstår. Berättelsen kombinerar historiska platser och personer med action och dramatiska tidsvändningar för att de ska kunna möta alla motgångar och lösa problemen som dyker upp. Under äventyrets gång förstår de att resan till Florens bara är en pusselbit av många som de måste hitta och som ligger gömda i världshistorien.”

Omdöme: Egentligen är det rätt lätt att få mig att fastna. Samma sak gällde när jag var tolv som idag – viska ordet ”tidsresa” så är jag där som flugor på läskeblask. Speciellt om man gör en ”Assassin’s Creed” och blandar in historiska figurer som huvudpersonerna interagerar med på samma sätt som i ”Häxan och liljan”. Jag tänkte en hel del på just ”AC” under läsningen eftersom den utspelar sig i Florens och snubbar som Machiavelli, Michelangelo och Leonardo da Vinci är med i boken precis som i mitt favoritspel i serien.

Hursomhelst, tidsresor är väldigt tacksamt för att bygga en spännande bakgrund där man kanske till och med lär sig nåt av bara farten. Kim Kimselius har publicerat runt 50 böcker på det konceptet. Jacobsen och Lerneby slår in på samma väg då ”Häxan och liljan” är första delen i en serie där vi alltså får följa syskonen Max och Marie genom historien. Jag gillar att de jobbar med två karaktärer som kompletterar varandra men också gnabbas på syskonvis. Det handlar naturligtvis om en berättelse med högt tempo där både den enskilda bokens historia och berättelsetrådar för kommande böcker ska betas av och för min del så funkar det väldigt bra. Jag föreställer mig att bok två, som faktiskt är på gång ganska snart, blir snäppet vassare eftersom man då fått upp farten ännu mer, så det här blir en serie att följa med intresse!


Recensionsexemplar från Hoi Förlag

Adlibris / Bokus

En reaktion på ”Tidsväktarna: Häxan och liljan

Lämna en kommentar